+31 6 124 764 43 Elke werkdag van 08:00 tot 9:00
Lettergrootte
Seniorenbeurs 2016 in Nijkerk

18 februari 2015

Op donderdag 12 februari gaven Lenske Jonker en Willemien van Putten een presentatie tijdens het Sociaal Beraad, die als bijlage bij de volgende SB vergadering gevoegd wordt. Het geeft een mooi beeld van de activiteiten van de Hulpdienst.

Springlevend
Hulpdienst Hoevelaken vierde in januari 2015 haar 30 jarig bestaan en dat zij springlevend is bewijzen de ruim 1100 inzetten die we verrichten in 2014 met 3450 gebruikte uren voor 95 alleenstaande en 43 samenwonende personen met 8 anders. De opzet in 1985 was, om even in te springen als er een acuut noodgeval was, dus tot er een andere oplossing gevonden was.

Nu zijn we vaak weken/ maanden en tegenwoordig al jaren, bij de zelfde mensen om met of voor hen, allerlei dingen te verzorgen, te ondernemen of te organiseren. Zoals begeleiden, wandelen, gezelschap houden, boodschappen doen, en soms moet de boekhouding weer op orde gebracht worden.

Vervoer
Maar begeleid rijden naar arts of specialist, dus meegaan naar de arts en luisteren naar wat die te zeggen heeft, blijft een favoriet. De vrijwilligers zijn dan de oren en ogen van de familie of de kinderen, die er niet bij kunnen zijn. De kinderen willen dat vaak wel, maar ze kunnen niet. Hun werk, eigen kinderen, verder weg wonen en ja uit eigen waarneming weet ik, het kan vaak echt niet anders. Verder vervoeren we de hulpvragers, naar alles waar de mens voor hulp of ander sinds moet zijn en dat zelf niet kan, zoals arts, pedicure, fysiotherapie, polikliniek, oogarts, supermarkt, kapper en wat er verder zoal bestaat.

Klusjes
Klusjes in huis kan ook van alles zijn. Lamp repareren/ vervangen / ophangen. Een toilet die doorloopt, een klemmende deur, een schuur vol oude kranten opruimen, een verstopte leiding verhelpen en noem maar op. Dit zijn door vrijwilligers makkelijk op te lossen problemen, die vanwege voorrijd kosten, al gauw op € 60.00 tot € 80.00 komen te staan, een bedrag, die een deel van onze groep mensen soms slecht missen kan.

Geen concurrentie
We zitten dus niet de bedrijven in de weg, die hun brood hiermee moeten verdienen. We verhelpen alleen die dingen waar het bedrijfsleven, zeker niet zelf op zit te wachten.
Tuin klusjes zijn soms, uitgegroeide planten of bomen snoeien, een heg knippen, de postzegel tuintjes voor bejaarden onderhouden, bloembakken vullen, een omgevallen schutting herstellen en dergelijke dingen. Dit wordt gedaan door vrijwilligers die zich daar speciaal voor aanmelden.

Afwisselend
Maar, ook heel andere dingen komen aan de orde. Er was een gezin die wekelijks naar de voedselbank moest. Er waren vier kleine kinderen en geen man. Er moesten dus altijd twee vrijwilligers beschikbaar zijn, een om op de kinderen te passen en een om het voedselpakket, samen met de moeder op te halen. Die mensen zijn later verhuisd, en het probleem is met hen meeverhuisd. Wat ook mooi was om te doen, was de moeder helpen die een zwaar gehandicapt kind heeft en graag twee middagen wilde blijven werken om er even uit te kunnen zijn. We hebben allerlei soorten vrijwilligers, dat is het mooie en dus ook een mevrouw die het fijn vond om voor dit kind te kunnen zorgen.

Begeleiding blinden
Veel voldoening geven ook de wekelijkse bezoekjes die worden afgelegd, bij de mens die alleen is, of bij de blinde mens. Drie blinde personen zitten in ons bestand en een dame daarvan bezoek ik zelf. Je gelooft het niet, maar dat zijn zulke leerzame bezoeken, zo gezellig en waardevol. Mijn eigen blinde bezoek dame, beluistert vaak gesproken boeken en kan daar dan zo’n boeiend verhaal over gaan zitten vertellen, dat je er zelf van zit te genieten.

Twee andere vrijwilligers gaan ieder, wekelijks wandelen met een blinde heer. De ene doet dat in de omgeving van Hoevelaken, maar gaat met hem wel lange stukken wandelen en de ander neemt hem vaak mee naar het bos of naar zijn boot. Kort geleden heeft hij de blinde man, achter het roer van zijn zeilboot gezet. De vrijwilliger gaf de aanwijzingen, maar zo duidelijk dat hij hem de boot zelf kon laten aanmeren. Wie van de twee het gelukkigst was dat dit zo lukte, weten we niet!

Hersenbloeding
Een ander praktisch voorbeeld is van een mevrouw die een knieoperatie moest ondergaan. Zij maakte van te voren de afspraak met de Hulpdienst dat wij de hond in die tijd voor haar uit zouden laten. Vrijwilligers hebben dus zes weken lang, twee keer per dag de hond zijn broodnodige uitje gegeven. Een ander voorbeeld is van een mijnheer die getroffen werd door een ernstige hersenbloeding. Zijn vrouw is dol op haar avondje uit bij het zangkoor. Al ruim twee jaar is er elke maandagavond, ook nu nog, een vrijwilliger, om haar man gezelschap te houden, zodat zij kan blijven zingen en de thuis situatie ook kan blijven volhouden.

Attent maken
Het gebeurt al wel, maar het zou fijn zijn als meer mensen via de huisartsen attent gemaakt worden op wat wij voor hen kunnen betekenen. Wij staan voor elke vraag, van wie dan ook, open en als het nodig is gaan we altijd kijken of we een oplossing kunnen bedenken of soms gaan we rondmailen met de vraag, wie van onze vrijwilligers, dit probleem kan helpen oplossen. De vraag veranderd snel en zal vast nog veel meer veranderen en intensiever worden, in onze sterk veranderende zorgwereld. Zo was ons, tot voor kort de vraag, of we voor een soort buddy kunnen zorgen, onbekend en die is ons in korte tijd nu al twee keer gesteld.

Boodschappen
Met ruim 60 vrijwilligers kunnen we heel wat vragen oplossen en mocht het nodig zijn, dan gaan we gewoon op zoek naar meer mensen die ons ook af en toe willen helpen als vrijwilliger.
Boodschappen verzorgen is een van de snelst groeiende vragen. Dit is gelijk een sociaal gebeuren. Niet altijd kan de hulpvragen zelf mee om boodschappen te halen En het moet wekelijks, soms vaker en de vrijwilliger komt er twee keer voor aan de deur. Een keer voor het briefje en later met de boodschappen. Zo bestrijdt dat gelijk de eenzaamheid!

Hartreanimatie
Ook de hart reanimatiecursus is een jaarlijks terugkerend iets. Hieraan werd in 2014 door 30 mensen deelgenomen. Het wordt begeleid door twee ambulance verpleegkundigen, die daar wel een prijskaartje aan vast binden. Verder staat deze cursus onder supervisie van de Nederlandse Hartstichting. De Hulpdienst werkt met drie coördinatoren, die om beurten dagelijks dienst doen, dus die vraag en antwoordt bij elkaar brengt. Dit is al zo van af 1985. Er is wel een eens geprobeerd dit op een andere manier te doen, maar zo werkt dit het beste. Is iemand op vakantie of ziek, dan zijn er twee inval coördinatoren zodat alles gewoon door kan gaan. Onze Hulpdienst werkt vaak in stilte, te stil misschien, maar in ons jubileum jaar gaan we ervoor zorgen dat iedereen weet wat de Hulpdienst is en wat zij doet !

De Hulpdienst is dagelijks bereikbaar op nummer 06-124 764 43. Van 8 uur tot 9 uur persoonlijk en later kan de boodschap ingesproken worden en wordt men zo snel mogelijk teruggebeld.

Willemien van Putten
secretaris Hulpdienst Hoevelaken

Overige uitgelichte artikelen