Dit jaar is het 40 jaar geleden dat de Hulpdienst Hoevelaken is opgericht.
“Mensen een helpende hand bieden in moeilijke tijden”.
Deze doelstelling van de Hulpdienst Hoevelaken is nog even actueel als toen deze werd opgericht in 1985, aldus voorzitter Rick Eising. “Eigenlijk waren ze toen hun tijd al ver vooruit met het helpen van hun dorpsgenoten. Veertig jaar geleden was dat nog heel bijzonder”.
Veel mensen hadden, naar nu blijkt ten onrechte, hun hoop toen nog gevestigd op de verzorgingsstaat, vervolgt Eising. “De medewerkers van het eerste uur hadden veel doorzettingsvermogen en wat mogen we blij zijn dat dit prachtige initiatief er nog steeds is. De verzorgingsstaat schiet van tijd tot tijd tekort, daarom is het ook zo belangrijk dat er mensen zijn die hulp willen bieden aan diegenen die dat nodig hebben. Daar is de gemeente super blij mee. Het bestuur van de Hulpdienst staat niet stil en ontwikkelt zich mee met de samenleving. De nieuwe website, waarop mensen alle informatie kunnen vinden over de diensten, is daar het overtuigende bewijs van”.
De Hulpdienst startte in 1985 met drie telefonistes, nu coördinatoren genoemd. De eerste telefonistes waren Atie van de Top, Joke van de Heide en Florance Sloesarwij, waarvan de laatste nog steeds actief is voor de Hulpdienst. Nu, veertig jaar later, helpen nog steeds ruim 75 vrijwilligers honderden hulpvragers zoals ouderen, mantelzorgers, zieken, gehandicapten en visueel gehandicapten. De vrijwilligershulp is een aanvulling op de zorg van familie, burenhulp, dagopvang en thuiszorg. Zij ondersteunen mensen voor kortere of langere tijd, doen boodschappen of kleine klusjes in huis of in de tuin, zorgen voor een uurtje gezelschap, helpen bij administratie of financiën of rijden mensen naar het ziekenhuis of naar een andere bestemming. Ook mantelzorgers worden geholpen. Bijvoorbeeld door een paar uur de zorg over te nemen, zodat ze even tijd voor zichzelf hebben. De Hulpdienst is er voor iedereen die een steuntje in de rug nodig heeft.
“Aandacht, tijd en begrip zijn belangrijke kenmerken voor een vrijwilliger in deze informele zorg”
Bestuurslid Trees Brouwer: ,,Zo met elkaar verlenen we inmiddels duizenden uren hulp per jaar in de breedste zin van het woord. Ook worden mensen via huisartsen attent gemaakt op wat wij voor hen kunnen betekenen. Wij staan voor elke vraag, van wie dan ook, open en als het nodig is gaan we altijd kijken of we een oplossing kunnen bedenken. Soms gaan we rondmailen met de vraag wie van onze vrijwilligers een bepaald probleem kan helpen oplossen. De vraag naar hulp verandert snel en zal vast nog veel meer veranderen en intensiever worden in onze sterk veranderende zorgwereld. Heel belangrijk is de zorg die we bieden als ondersteuning van de partner bij erg zieke patiënten. Vooral het gezelschap houden van de zieke, zodat de ander even de deur uit kan, is soms zo broodnodig.”
Secretaris Toos Righarts vult aan: ,,De Hulpdienst is altijd op zoek naar nieuwe vrijwilligers die een paar uurtjes over hebben om zich vrijwillig in te zetten voor iemand die dat nodig heeft. Bijvoorbeeld door te helpen met boodschappen, een tuintje bij te houden, iemand naar het ziekenhuis te rijden of gewoon door even gezellig op bezoek te gaan. Hulpvragen kunnen eenmalig of meermalig zijn, een korte of langere tijd duren. Iedereen kan vrijwilliger worden: mannen en vrouwen van verschillende leeftijd en verschillende achtergrond. Eén ding hebben al deze mensen gemeen: ze zijn bereid hulp te bieden aan iemand die dat nodig heeft. Aandacht, tijd en begrip zijn belangrijke kenmerken voor een vrijwilliger in deze informele zorg.”
HOE WERKT HET ?
Wie zich als vrijwilliger aanmeldt bij de Hulpdienst, heeft eerst een gesprek met één van de coördinatoren.
In het gesprek kunnen nieuwe vrijwilligers aangeven wat voor soort vrijwilligerswerk ze graag zouden willen doen en hoeveel tijd ze beschikbaar hebben. De coördinator vertelt hoe de Hulpdienst werkt en wat de Hulpdienst kan bieden. Zodra de coördinator een hulpvraag binnen krijgt, wordt de vrijwilliger die past voor dat werk gevraagd of hij of zij deze hulpvraag wil oppakken. Tijdens deze werkzaamheden voor de Hulpdienst, kunnen vrijwilligers altijd terugvallen op de coördinator. Vrijwilligers zijn via de gemeente Nijkerk verzekerd. Het bestuur zorgt voor bijscholing en training. Tweemaal per jaar wordt een vrijwilligersbijeenkomst gehouden.
Voor meer informatie en aanmelding kijk op onze website “hulpdiensthoevelaken.nl” of bel naar nummer 06-12476443 (elke werkdag tussen 8.00 uur en 9.00 uur).
Eventuele donaties zijn welkom op banknummer NL20 ABNA 0544 7590 87, t.n.v. Hulpdienst Hoevelaken.
Gerrit Steen